Zapraszamy na operetkę „Wesoła wdówka”, której premiera na dużej scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej 25 września zainauguruje sezon artystyczny 2021/2022 w gmachu przy Odeskiej.
„Wesołą wdówkę” będzie można zobaczyć na dużej scenie OiFP we wrześniu i październiku.
Bilety do kupienia znajdziecie TUTAJ.
Szczegółowe informacje znajdziecie na oficjalnej stronie Opery i Filharmonii Podlaskiej – https://www.oifp.eu/
TERMINY:
Czas trwania: ok. 3 godz. (w tym 2 przerwy 20 min)
“Wesoła wdówka” Franz Lehár
Skomponowana w roku 1905 do libretta Victora Léona oraz Leo Steina operetka, swoją prapremierę miała na deskach Theater an der Wien w Wiedniu 30 grudnia 1905 roku. Chociaż początkowo zarówno reakcje publiczności, jak i opinie krytyków były niepochlebne, „Wesoła wdówka” szybko zyskała ogromną popularność. W Polsce pierwszy raz wystawiono ją w Warszawie, już po roku od wiedeńskiej premiery (16 listopada). Dzisiaj refren słynnego duetu dwójki głównych bohaterów – Hanny Glawari oraz hrabiego Daniły – „Usta milczą, dusza śpiewa”, potrafi zanucić chyba każdy.
Zaliczane do klasyki repertuaru operetkowego dzieło zagości również na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej, w polskiej wersji językowej, autorstwa Jerzego Jurandota i Józefa Słotwińskiego, w przekładzie Michała Znanieckiego.
Operetka Franza Lehára opowiada o perypetiach tytułowej wdówki – Hanny, obywatelki wymyślonego Księstwa Pontevedry, bajecznie bogatej, dzięki spadkowi po mężu – bankierze.
Co może zrobić kobieta w takiej sytuacji? Wyjechać na przykład do… Paryża, szaleć i zakochać się! A jeśli miłość doprowadzi do małżeństwa z cudzoziemcem? Wtedy z kraju wyjadą również pieniądze, co przyprawia o kołatanie serca ministra skarbu Pontevedry. Intrygi i sekrety – to wszystko, by podstępnie odwieść Hannę od potencjalnego zamążpójścia. Czy splot zdarzeń doprowadzi do szczęśliwego zakończenia?
Jedno jest pewne – będzie nas cieszyć wspaniała muzyka Franza Lehára w znakomitym wykonaniu.
Operetka Franza Lehára z 1905 r. odniosła ogromny sukces i okrzyknięto ją arcydziełem gatunku. Uznawana jest za najlepszą i najczęściej graną operetkę, wypełnioną porywającymi ariami i duetami, w tym najpopularniejszym chyba hitem Usta milczą, dusza śpiewa. Od lat bawi publiczność śmiałym i dowcipnym librettem. Światowy rozgłos zyskała inscenizacja „Wesołej wdówki” na nowojorskim Broadwayu (1944) w reżyserii samego Jana Kiepury z nim oraz Martą Eggerth w rolach głównych.
W „Przewodniku operetkowym” Lucjana Kydryńskiego czytamy:
Pierwszym, który otrzymał libretto „Wesołej wdówki” do muzycznego opracowania był autor „Balu w Operze” Ryszard Heuberger. Jednak pierwsze fragmenty jego partytury tak rozczarowały autorów libretta, że zerwali z nim kontrakt i powierzyli „Wdówkę” 35-letniemu Lehárowi. Ten zaś skomponował do ich tekstu nie tylko najlepszą swoją partyturę, lecz i jedną z najlepszych w całej historii operetki.
Libretto: Victor Leon, Leo Stein
Przekład: Jerzy Jurandot, Józef Słotwiński
Opracowanie przekładu: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap
Reżyseria: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Choreografia: Inga Pilchowska
Kierownik Chóru OiFP: Violetta Bielecka
Reżyseria świateł: Dariusz Albrycht
Scenografia multimedialna: Karolina Jacewicz
Współpraca muzyczna | II dyrygent: Wojciech Semerau-Siemianowski
Asystent reżysera: Rafał Supiński
Współpraca choreograficzna: Joanna Marta Kierzkowska
Korepetytor wokalny: Tomasz Rak
Kierownik Działu Realizacji: Joanna Maliszewska
Orkiestracja utworu „Quite Parisian”: Krzysztof Dombek
Hanna Glawari
Grażyna Brodzińska / Dorota Wójcik
Hrabia Daniło
Arkadiusz Anyszka / Adam Zaremba
Baron Mirko Zeta
Przemysław Rezner / Kirill Lepay
Walentyna
Magdalena Stefaniak/ Anna Wolfinger
Camille de Rossillon
Hubert Stolarski / Szymon Rona
Wicehrabia Cascada
Maciej Nerkowski / Krzysztof Szyfman
Raoul de Saint-Brioche
Rafał Supiński / Piotr Pawlak
Bogdanowicz
Paweł Cichoński/ Karol Komenda
Sylviana
Magdalena Masiewicz / Marta Niezgoda
Kromow
Artur Mądry / Karol Komenda
Olga
Danuta Jakimowicz / Agnieszka Deniziak
Niegus
Paweł Strymiński / Piotr Pawlak
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Gryzetki
Izabela Bolesta, Agnieszka Deniziak, Oksana Gołambowska, Małgorzata Mukosiej
Tancerze
Natasza Borycka, Joanna Frątczak, Natalia Jóźwiak, Ewelina Kruk, Karolina Merda, Hanna Maria Mocarska, Szymon Harasimowicz, Arkadiusz Jarosz, Łukasz Józefowicz, Jakub Piotrowicz, Sebastian Piotrowicz, Mateusz Sobczak